Plutselig lyst

Plutselig lyst

torsdag 3. september 2015

Anne Aasebø: Flørt

.



Anne om arbeidet med kjolen:

«Flørt» har vært et fullstendig LYSTbetont prosjekt. Jeg hadde LYST til å bruke den nye symaskinen min og jeg hadde LYST til å hekle.
Denne kjolen er helt klart inspirert av å ha tilbrakt somrene som sommerhjelp på et deilig hagesenter. Fargespillet i floraen, plantenes ulike behov og egenskaper, hagen som økosystem og ikke minst –blomsten og bien. Kjolen har endret form og farge flere ganger gjennom sommeren, litt etter humøret og stemningen min.

Underveis i prosessen har jeg vært innom det jeg vil kalle eksperimentell håndarbeidserotikk, der jeg har heklet brystvorter og vaginaer. Det var en LYSTig affære. Late ettermiddagstimer med hekling i hagen, der jeg kunne sitte i timevis å følge med den store humlen som suste fra blomst til blomst. En flørtende dans med blomstene mine som jeg har sådd spesielt for ham.


Nå er det sensommer og jeg så den første V-formasjonen med skrålende ender her om dagen. Plutselig satt jeg igjen med en bevegelse som følelsen av denne sommeren. Syklus. Årstider som skifter, stemningen og forventningene de gir. Jeg høster og tørker urter, blomster og bær fra hagen, Fruktene fra flørten.
Kjolen får bli et blankt lerret hvor bevegelsen kan få utfolde seg. Den blomstrende flørten blir en spiral som slynger som om kroppen min.

LYSTen endrer stemning og farge med årstiden, men jeg tenker at det går an å blomstre likevel. Om ikke annet kan jeg snart høste frø til en ny sommer og en ny blomsterflørt.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar