Plutselig lyst

Plutselig lyst

lørdag 12. september 2015

Irene Haslum: TID-LØS, smykker

.



Kunstnerens egne ord:

"TID_LØS" (en serie på 100 stk smykker)
Materialer: Bjørkefiner, gamle klokkedeler, epoxy, messing. 

Utgangspunkt for smykkene er en boks med gamle klokkedeler jeg fikk i gave.

Jeg befant meg i en periode hvor jeg trengte en "timeout" for å finne tilbake LYSTEN til å skape, helt uten krav eller forventninger.  
Jeg hadde behov for å gjøre noe i mye mindre målestokk enn arbeid med store, tunge og krevende skulpturer. 

Det begynte som en lek med form og materiale, og etter hvert som skaperLYSTEN steg, så utviklet det seg til å bli en serie på 100 smykker, en ny erfaring for en som sjelden skaper to like. 

Smykket kan bæres tradisjonelt rundt halsen, men jeg tenker meg også at smykket kan fungere som et slags veggur uten tidsanvisning, eller som et veggsmykke eller en utsmykning, om du vil. 


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar